Saturday, April 9, 2011

Serba salah dengan kapasiti Lemak

Memandangkan aku dah abes blajar, pakat duk uma jela.... Menaikkan kapasiti lemak-lemak aku... Haha.. Gurau jek...! Pernah sekali aku tanya madam aku... Cam nie : 

Aku : Mama..Mama... Kate kan laa kan, kalau kaklong duk jek kat uma jek smpai ujung tahun nie,xkeje2 cm ner..? But at the same time kak long cari jugak... Tapi xde feedback, cm ne..? Ley kak long duk uma jek...??


Mama :  Boleh je ehh....!

(dalam aty Yesss...! l0ve u laa Mama...xlame pas tuh mama sambung lagi )

Mama : Tapi kamu kene tahan laa dengan mulut orang sekeliling... Mesty mengate kenape kamu xkeje2...


Aku : (mula give up) Ma.. Xpe, kalau dorang cakap cm tuh bia jek kaklong jawab....




Serius aku cakap, sume orang akan tempuhi dengan situasi cm nie.. Tipu laa kalau xpernah kena ataupun anda bakal alami dengan situasi ini... Hahhaa... So more becareful okey..! 


Pandangan aku untuk orang-orang cm nie :
1. Memang betul-betul ambik berat tentang kite.. Mendoakan kite moga dapat pekerjaan yang halal dan di jauhkan dari sumber-sumber yang Allah tidak redhai.
2. Lepas bertanya mesti mengumpat bercakap tentang kite... Mostly mesti keburukan.. Contoh,mesty keputusan teruk laa.. and so on laa...


Memang rimas bila bertanya... Tapi bagi aku,kalau kene kat diri aku sendiri,aku akan pastikan cara aku menjawab persoalan untuk orang-orang yang aku faham perangai dorang cmne,sama ada baik atau sebaliknya...


kalau keputusan pekse periksa keluar : 
Dapat berapa keputusan...?

Bila dah abez blaja (spm) :
Sambung ke mane..?
Nape masuk situe..? Nape tak masuk teet teet...?

Dah abes IPT : 
Bila abes..?
Lepas nie nak watpe..? Blaja ke keje..??

Dapat keje : 
Bape banyak gaji...??
Keje dah bagus, bila nak kawen..??

Dah kawen : 
Dah lame kawen, bila nak dapat anak..??


See...! Aku dah kate, soalan-soalan mereka tak pernah berhenti even bertahun-tahun lame nye... Betapa amek berat nya mereka kepada kita... Namun, bila kita dah jawab soalan-soalan tersebut mesti masing-masing membuat perspektif tersendiri... Mostly, mesti yang negatif kalau dalam sesuatu situasi tersebut kita berdepan dengan kegagalan... Jarang yang datang memberi sokongan mahupun nasihat untuk menaikkan semula semangat, tapi kebanyakan nye yang datang jatuhkan semangat...

Aku bukan nak menuduh..Tapi bila aku lihat orang-orang sekeliling aku, yang berdepan dengan situasi macam nie dorang akan lemah....

Kadang-kadang aku pelik... Kenapa mesti mengate orang sedangkan di kalangan mereka pun ade juga begitu... Tak pernah terdetikkah mereka untuk berubah dan ubah diri untuk kebaikan bersama... Tak nak ker tengok anak bangsa sendiri membangun dengan sokongan kuat dari mereka..

Hentikanlah jatuhkan semangat orang...!


jangan jadi macam di atas...!

Nota Debit : aku ingat lagi dalam kelas Ustaz Azmi ade mengatakan perbandingan ketam melayu dan ketam cina dalam sebuah baldi... Ketam cina akan lebih berjaya berbanding ketam melayu... 

Ade 2 bekas baldi... satu baldi untuk ketam cina...satu lagi untuk ketam melayu... Ketam dalam kedua-dua bekas tersebut berlumba-lumba untuk keluar dari baldi... Apa yang terjadi...? Seekor ketam cina,mencuba memanjat baldi tersebut untuk keluar... Dengan bantuan ketam lain,ketam tersebut keluar dengan jayanya,..!

Lihat pula ketam melayu... Seekor ketam melayu cuba memanjat baldi untuk melepaskan diri...Namun,dihujung perjuangan nya,salah seekor ketam dalam baldi tersebut berjaya menarik kaki ketam tersebut... ketam tersebut gagal untuk keluar seperti ketam cina dalam baldi d sebelah...



Kisah kapasiti lemak dengan serba salah meluahkan pendapat,andai ada yang terasa.....Realiti kot...!















2 comments:

akU GaDis said...

wow~ betol tu. org skeliling mmg perihatin smpai kita rase rimas.. hik3

pantang salah sikit,mmg akan kena lah.. hhuhu

Corat-coret said...

betol3...! xsalah amik berat..tp care yg mnyakitkan hati....huhu