Friday, May 20, 2011

Mengapa Cincin Perkahwinan Disarungkan Pada Jari Manis?

Sedang BW, masuk plak ke solihinzubir ... Hurm menarik... Try buat, memang betol... Tapi betul ke..? Cuma anda saje dapat menilai nye.. jum :


Tahukah kenapa cincin perkahwinan disarungkan pada jari manis, bukan di jari lain? Mesti ada sebabnya bukan? Ok, untuk mengetahuinya, cuba lakukan aktiviti di bawah.

1. Satukan kedua tangan anda dan lekuk jari tengah ke bahagian dalam, kemudian 4 jari lainnya dipertemukan hujungnya seperti gambar di bawah.

2. Kemudian, cuba buka ibu jari anda. Ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua. Manusia mengalami sakit dan kematian. Oleh kerana demikian, orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3. Tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda. Jari telunjuk mewakili saudara kita (abang,kakak,adik). Mereka memiliki keluarga sendiri, dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

4. Sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda. Jari kelingking mewakili anak-anak. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.

5. Selanjutnya, tutup jari kelingking anda. Cuba pula buka jari manis di mana anda menyarungkan cincin perkahwinan. Anda akan berasa hairan kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka. Kerana jari manis mewakili suami isteri. Sepanjang hidup, anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain, sehidup semati.

Apa yang cuba diketengahkan ialah nilai pengajaran. Mungkin ianya cuma mitos, rekaan, atau sekadar kebetulan. Aku pun tak pasti kenapa jari hantu mesti dilekukkan ke dalam macam tu. Mungkin juga sebab jari hantu sering digunakan sebagai isyarat lucah? Heheh.. Tapi, apa salahnya jadikan ia sebagai iktibar. Selagi kita hidup, jangan permainkan perasaan pasangan hidup kita. Diharapkan anda semua dapat apa yang cuba disampaikan. InsyaAllah..

3 comments:

p@kcikLie said...

owh tgh cuba la ni..pkLie terkial2 maklumlah jari lelaki..mana boleh sarungkan cicin..tak lentik plak tu ..hahaha sekadar nak cuba...nice info.

Bro Azqar said...

hehehe.... setiap kejadian ada hikmah... :) thanks.. baru tahu.. hhe teruja weh!!

p/s : bila hng nk kawen?

coretan lia iqmalia said...

@pakciklie :: haha..memang ler...tp xsalah mencube kan...bagus2...byk hikmah yg kite xtahu kan...


bsiq : aiyakk ! soklan cepu mas kot...jodoh ak cepat,cepat ler ak kawen..lmbt jodoh,maka lambat laa ak hidangkan nasi minyak..haha... btw, ur most wc...