Saturday, May 21, 2011

Err ! Boleh tak kalau jangan tanya saya pasal kahwin ?! Bukan tak suka, tapi tak bersedia untuk menjawab ! Saya jawab no komen, marah plak nti ~~

Assalamualaikum w.b.t ~~

Sekarang, bila aku dah habis belajar, ade suara-suara yang merdu, tapi melontarkan ayat-ayat yang membuatkan aku sering terfikir ! Dah terfikir, rasa adoii.. Beban tanggungjawab makin besar.. Ade sekali tuh :

Auntie : kak long ! bile nak keje ? 

Aku  : Erk ? sabar lah, cadang nak sambung lagi wt degree.. Kenapa sungguh-sungguh nak kak long keje ? 

Auntie : Takde laa.. Kalo keje cepat-cepat, boleh laa simpan duit 

Aku  : Lerr, sabar laa.. Lagipun kaklong muda lagi.. Aset [kete, rumah] kan boleh jek nk kumpul cket-cket..

Auntie : Simpan duit untuk kahwin laa, umur kamu tu dah boleh kawen dah tau takk ??

Aku : [hah, sudahh.. kawen ! tak nak lagi ! ] err, sabar laa.. Muda lagi.. Baru 21 tahun.. 

Auntie : Calon ader ? 

Aku : [Adoi, dah macam interbiu mx keje ] err, ntah laa ade ke tak.. Kalo ade pon, tak nak berharap.. Berserah jek ! Berdoa moga dapat yang baik, yang membimbing..

Auntie : Kalau ade tak pe..

Memang penen kan.. Aku dah mula rase kan ape yang orang rasa sebelum nie.. Sebelum nie, orang mengelak dari bersoal jawab dari jodoh.. Err tak lama lagi, aku pulakk.. 0uh Tuhan ! Bantu lah aku Ya-Allah ! 

Memang tak dinafikan lagi, ramai orang di sekeliling aku yang dah jejak pelamin, [bukan utk bgmbr], yang dah akad nikah, dan tak kurang jugak yang dah ikat tali pertunangan.. Jodoh pertemuan bukan kah di tangan Allah.. Lambat atau cepat, bukan urusan kita.. Yang kita buat adalah berusaha, berdoa dan bertawakal moga pasangan kita adalah yang terbaik untuk kita..








Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“ Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir "
- Ar-Rum : Ayat 21


 Sepupuku : Farhan bersama pasangannya Dila..
Hahaha.. Suwiitt gitu... Majlis berlangsung serentak dengan Kak syena dan pasangannya..
Meriahkan ? sebahagian dari family.. Hurm, sadis tau mase nie aku tak dapat hadirkan diri.. Waktu nie kat KL.. Nikah kat KL tapi majlis diadakan di Ipoh..

 See ! Tadi baru jek geledah fesbuk owang.. Skali aku terjumpa album nie.. Hidayah Azir..! Kami dulu satu sekolah.. Sekarang, ramai dah kawan-kawan aku yang sebaya mengikat tali pertunangan.. Dan tak jugak hebat ade yang dah kawen dan ade jugak yang ade anak dah.. dalam 2 atau 3 orang.. Moga-moga Allah panjangkan jodoh mereka hingga ke akhir hayat hendaknya..

 Time nie pulak sepupu aku jugak yang betunang.. Dan akan melangsungkan perkahwinan nya pada bulan 11 mungkin ! Aku tak pasti, sebab majlis pertunangan aku TAKDE jugak ! Bukan sengaja untuk elak. Aku terpaksa berdepan dengan final exam.. Last year and last sem kot.. Mane tak lagi pulun... 

Yang nie pulak. Yanti.. Yanti bersama tunang nye.. Ktorang panggil angah jek.. Die pon ex-classmate aku jugak time kami sekolah.. Semoga korang bahagia !

 Nie pulak kawan aku jugak.. Kawan masa kami sama-sama PLKN kat Kem Teluk Rubiah.. Sya pon dah langsung kan pertunangan nye.. Dengann ?? Dengan sape lagi, tunang die laa.. Haha.. Aku doa kan yang terbaik untuk kawan-kawan aku.. Aku bahagia tengok korang semua bahagia...

Tadaaa ! Nie sepupu aku.. Kak ina ! Akan melangsungkan perkahwinan nye tak lame jek lagi.. Dalam seminggu lagi.. Wahh ! Mesty dup dap dup dap kan nervous ! haha


7 comments:

Akulah Pak Lan said...

Condition kita sama dulu..
waktu i baru dapat kerja, gaji first pun tak dapat lagi..
dah kena tanya soal kawin..tp tu dulu..almost 4 tahun yang lalu..
skrg dah penat kot suara2 tuh..hahah

coretan lia iqmalia said...

oke laa dah ade keje..neh bru nak menapak cari keje..dah tny..ehh? dah lali kan...?? haha...kalo cm tuh, bile nk bkk topik kawen, kite kne get ready lari cepat2 ... hahaha

Nay said...

<< baru je kolej , dah ada orang tanya gak .. bila bole masuk minang .. adeh , jammm !

coretan lia iqmalia said...

hehe...gayat kan bila dapat soalan cm tuhh...haha

Akulah Pak Lan said...

I dah lari dari rumah hampir 3 tahun yang lepas :p
Bagi alasan sebab dapat better job kat KL..hehe
Bijak tak?
Rilek arr..ellly iskandar pun bertunang umur 35..no big deal...

btw..its not easy to find that will love sincerely..bila u senang..depa ada..but when u need them the most..depa hilang..

tuh sebab i dah tak pikir bab ni..single is better for now

coretan lia iqmalia said...

0ke laa tuh kalo dpt lari...nie nk lari mane...nk sambung belajar jek senang dapat lari dari topik...

aah kan..tue laa psl...ade jek owg btunang n kawen lewat..tak de hal...

betul, single lg bagus... sekarang neh ssh, nk dpt yg btul2 syg n ikhlas susah kan...

Akulah Pak Lan said...

yup..

kadang ja nampak ikhlas..
when the time you need her the most, she are not there..just vanish like that..