Thursday, March 21, 2013

Allah, Tabahkan hati kami

Assalamualaikum,
Kum ape, kombat,
Bat ape, Batman

Maaf dipinta dengan menyusun sepuluh jari... Hiks, saja menggedik ngada-ngada yer ! Maaf, bukan apa, 16 March 2013, aku masuk kembali ke alam kampus... 0uh apa lagi, bukan main sibuk lah tahu ? Mesti kenal sangat kan dengan Kolej Universiti Insaniah (KUIN).. Yer, sekarang ini aku tahu tengah hangat di pasaran KUIN masuk keluar media massa, Tv1, Tv3, Tv9 ahhh dan macam jenis channel kalau tak silap aku.. Tu belum lagi dengan surat khabar.. Sudah cukup sudah !


Hangat bukan ? Macam-macam versi cerita.. Malah ada fitnah belaka ! Sungguh, tapi aku taknak komen apa-apa pasal topik ini sebab nanti aku pulak jadi isu.. HAHAHA, aku taknak jadi kontrovesi pulak..

Cuma pihak yang bertanggungjawab, tak kira lah pihak atasan atau mana-mana pihak yang mahu mengambil tindakan, mohon tersangat amat berfikir sebelum bertindak.. Berfikir tentang kebajikan kami sebagai pelajar.. Jangan lah sampai keluar dari mulut kami Cara mahu menolong student tapi menyusahkan student.
Itu sahaja yang aku nasihatkan, seperti tindakan baru-baru ini ada pihak tertentu melaporkan ke pihak berkuasa tentang itu ini.. Tapi, lihat lah hasil nya.. Apa jadi pada kami.. Sadis !

Mama : Ambil lah sebagai pengalaman yang berharga.. Nak senang bukan senang.. Allah menguji kak long sebab kak long mampu tempuhi.. Sabar ! Baca ayat Lahaulahwala quwataillahbillahilaliyilazim..

Ya mama.. Kak l0ng tak salah kan tempat kak long belajar ini.. Kak l0ng taknak maki ke marah ke.. Ini tempat kak l0ng menuntut ilmu.. Disini jugak kak l0ng kenal ilmu untuk dunia.. Ya bukan untuk dunia semata-mata, malah bekalan untuk akhirat.. Orang luar mungkin pandang rendah dng tempat ini, tapi kak l0ng bangga.. Mereka mungkin tak kan dapat ilmu macam mana kak l0ng dapat.. Syukur ! Sungguh Alhamdulillah yang tak ternilai syukur sangat..

Biar orang mengata, ahh masuk situ apa kelass, masuk tempat lain, senang dapat kerja.. Nyah kan sahaja suara-suara mereka sebegitu..Mungkin ramai yang tak sedar, ilmu ini bukan sahaj kita kejar untuk dunia semata-mata, tapi akhirat juga ! Bonus ! Ya bonus untuk aku sebab belajar disini.. Aku bangga biar pun KUIN tengah hangat dengan macam berita-berita yang kurang enak, barangkali ! 

Dengan orang mengata panas cerita itu ini, kami lagi panas.. Panas sebab tak sabar-sabar nak masuk kuliah dengan keadaan baru yang amat selesa sangat ! Nak dengar ceritaa ? 

Sepanjang hari, lepas kelas pagi habis, aku lepak di library.. Port baru untuk lepak.. Rajin kan? Haha.. Baca buku "Bersyukur saat di uji" tak khatam lagi tetiba mahu ke Ladies.. Jalan punya jalan, ada lah seorang hamba Allah ini menegur aku :

Hamba Allah : Duduk asrama kan ?
Aku : Ya duduk asrama [ehh macam mana kenal aku, aku pun tak kenal dia]
Hamba Allah : Macam mana ? Selesa tak ?
Aku : Aku pun layan je la teguran dia, Hurm 0ke lah.. Biasa je.. Makan minum tidur pun 0ke.. Nak kata selesa sangat tak lah, tapi alhamdulillah 0ke je suma..
Hamba Allah : Allah bagi kita ujian supaya kita tabah, Dia takkan uji kalau sesorang tu tak mampu.. Dia nak bagi kita susah sebelum kita senang.. Tabah !


See, prihatin nya mereka sesama pelajar, sungguh pun aku tak kenal dia.. Err macam nak pergi mintak maaf je sebab dia kenal aku, tapi aku tak kenal dia.. Kami disini sungguh pun macam-macam jadi di luar, spekulasi pelbagai, kami tetap menjaga ukhuwah kami..

Jangan terkejut, kalau anda di tempat kami mungkin anda akan maki-maki, marah, masam dan sebagainya.. Kami boleh lagi tersenyum, gurau senda, gelak ketawa, ya semangat untuk makan pun kuat ! HAHA.. aku lah orangnya..

p/s : Sekarang aku perlu cari beg sesuai utk ke kuliah, sbb beg dulu dah rabak ! Dan lagi satu, perlukan payung... Sebab panas terik baq hang.. hehe

Sudah lah, jangan risau tentang kami, kami bersemangat.. Allah pinjamkan sekeping ketabahan dan sekeping kesabaran Dia untuk kami.. Ingat satu je, Allah sentiasa ada bersama-sama dengan kita, tambahan orang yang menuntut ilmu

Selamat Malam,


Assalamualaikum,






3 comments:

Qala sakura said...

ye,tabah taw cik melati....
apa2 pon abiskan study dengan segera...
hamba allah tue laki ke?ensem tak?

jemput singgah ke blog aku...hehehe...

coretan lia iqmalia said...

hamba Allah tu pmpuan lah.. haha..

baikk., nak singgah lah neh

Qala sakura said...

sudah nominate you dalam satu award >_<.... refer sini http://rashidahazran.blogspot.com/2013/05/liebster-blog.html