Thursday, April 7, 2011

Berus gigi Kucing...??

Bangun pagi
Gosok gigi
Cuci muka
Makan roti
Pakai baju
Pergi sekolah
Senang hati

[ Haaaa betul ke pon aku nyanyi lagu budak-budak neh]

haha.. hentam sajer...

Berus gigi... Setiap orang mesti ade koleksi atau pun berus gigi sendiri kan..? Mustahil xde.. Takkan mahu berkongsi dengan orang lain pulak..? hehe... Oke  nak tahu info yg aku baru jek b'wiki tadi....

Berus gigi adalah sejenis alat yang terdiri daripada sebuah berus kecil yang digunakan untuk membersihkan gigi dengan menggosok gigi. Pada kebiasaanya, ubat gigi yang selalunya mengandungi florida ditambahkan ke atas berus gigi bagi memudahkan lagi pembersihan gigi. Berus gigi datang dengan pelbagai tekstur berus, serta pelbagai saiz dan bentuk. Kebanyakan doktor gigi menyarankan berus gigi yang dilabelkan "Soft" (maksud: lembut), kerana berus yang keras boleh merosakkan enamel gigi. Berus gigi selalunya diperbuat daripada serat sintetik, namun terdapat juga berus gigi dengan bahan semula jadi. Berus gigi komersial pertama telah dicipta oleh Goldstein dan Hautman pada 1875.


Sekarang nie, bukannya aku nak ceritakan atau nk berkongsi tentang berus gigi manusia.. Pernah sekali aku termenung sorang-sorang, terfikir mahu belikan berus gigi untuk kucing-kucing aku...! Bila aku tanye owang, pasti aku di gelakkan.. Contoh aku tny kat lover ak laa kan.. Ley plak die gelak sakan kat aku.. Heyyy der...! Awak ingat saye gila ker...? Pelik sangat ker kalau kite mahukan yang terbaik untuk kesayangan kite dengan cara menjaga kebersihan fizikal die...? Hee.. Pelik betul.. 


see..! kucing nie pon kebersihan die terjaga tau..!

Oke sape-sape yang tau ade berus gigi kucing dijual,sila bagitau kat saye yer.... Saje nk tagok....n try kat kucing-kucing saye...Hehehe..









4 comments:

man yusoef said...

kucing pon nak kena berus gigi ke???hahahah

hans said...

hahahaha...macam susah2 jer nak berus gigi kucing

P/S : Kepada Blogger - Blogger Sekalian...Saya Nak Minta Tolong Jawab Online Survey Nih... (^_^)Y

coretan lia iqmalia said...

man : mesty laa...nk kne jage kebersihan die...haha

coretan lia iqmalia said...

hans : mcm xsusah kalo jd penganggur cm tuan punye blog neh..sume ley jadi rajin..haha